motorrenovering

Hade några bilder när jag renoverade motorn, alla kolvar satt fast så jag var tvungen att lossa vevaxeln först det var lite besvärligt att lossa alla vevstakarna när det inte gick att snurra på vevaxeln. Men efter lite trixande så var veven loss, då kunde jag slå ner kolvarna en liten bit och smörja cylinderloppen, sedan var det inget problem att få upp kolvarna. Alla kolvringar sett stenhårt fast, fick göra ett litet verktyg så jag fick loss ringarna bit för bit. Motorn var annars riktigt bra, honade cylinderloppen i med nya ringar och lager. Topparna fixade Ridströms racing samt balancering av kolvar och vev, kolvarnas vikt var 20 grams skillnad beroende på olika kolvbultar men Bosse Ridström fixade detta genom att pressa in bussningar i kolvbultarna. Helrenovera en gammal hemi blir ganska dyrt, fast jag inte behövde borra om blocket eller köpa nya kolvar så gick det nog på runt 20 tusen ändå.image9image10image11image14

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0