MEKAT MED ANDRA BILAR

Har inte mekat Imperial, har skruvat lite med dom andra bilarna istället. Frugans Dodge 59a hade stått still sen Juldagen,vred på batterifrånskiljaren pumpade några gånger på gasen vred på nyckeln startade nästan direkt, bara att lägga i driven och dra iväg, härligt att glida ut på vägarna igen. Chryslern 57an har jag blockat bort oljefilterhållaren på för att det finns ingen backventil för oljan i filtret, varje gång jag startar tar det en stund innan oljetrycket kommer. AM teknik gör en adapter som passar på blocket som gängas för två oljeslangar direkt till ett löst spinnoffilter som sitter på torpedväggen, då finns det ingen risk att oljan rinner tillbaka ner i tråget, får dessa delar i veckan sen kan man dra en repa i helgen. Skulle gärna vara i garaget lite mer men jobbet inkräktar på min fritid för tillfället.

montering av fram o bakaxel

Har inte varit så flitig med bloggen, men har varit lite mer i mitt andra hem (garaget).  Har äntligen börjat få ihop en del grejer, bakaxeln är på plats med nya bussningar  i  bladfjädrarna, bakre bussningar hitta jag hos Carlo men dom främre fanns inte att få tag på,  skrev bladfjäder på googlesen var det bara att leta, hittade en firma i Mölnlycke som hade mycket grejer, åkte dit en dag och hittade gummibussningar till en Chevapickup som stämde ganska bra. Ytterdiametern stämde men fick svarva av dom en bit samt borra upp innerdiametern 1,5mm, nya lager och tätningar inpressade, så nu är skiten på plats. Framvagnen börjar också att arta sig riktigt bra, ska montera spindlarna med nya nosbussningar som jag köpte på Ebay för 3år sen. Ska beställa nya bromscylindrar på Överås veteranbilar, så kan nog Imperialen stå på hjul igen .image26image27image28image29image30


RSS 2.0